WIJNPROEVEN IN DE BOURGOGNE

Hoe komt het toch dat een wijn die in de kelder van zijn geboorte wordt geproefd vaak zoiets magisch heeft! Natuurlijk is het een stukje romantiek van de setting: de sfeer en de geuren van de kelder, het contact met de wijnboer, zijn uitleg over zijn wijnen die hij elk jaar weer vol passie maakt. We hebben voor deze wijnreis bijzondere adresjes geselecteerd en je kunt het boeken wanneer je maar wilt.

Dag 1
Het leukste is om zo ongeveer bij Dijon de autoroute te verlaten en dan door de wijndorpjes naar Flagey-Echézeaux te rijden waar je overnacht in een aangenaam chambre d’hôte adres uit de 18e eeuw met slechts 2 kamers van 17 m², elk met een 2-persoonsbed, airconditioning, televisie, internet en privé sanitair. De eigenaar ontvangt jullie allerhartelijkst en er zijn fietsen aanwezig waar je gebruik van kunt maken.

Dag 2
Vandaag heb je twee afspraken bij wijnboeren.
Je begint bij een familiedomein in Fixin. Sinds 6 generaties is dit wijnhuis in dezelfde familie. Ze hebben 5 hectare wijngaard onder 1 naam en dat is in de Bourgogne uitzonderlijk. Ze maken één rode en één witte wijn en wij zijn fan van beiden.
Vervolgens rij je via de Route des Vins naar Vougeot en neem je een kijkje in het Château de la Tour, enkele meters van het Château Clos du Vougeot. Een wijnhuis met unieke ligging, midden in de wijngaarden. Je hebt hier geen contact met de wijnboer zelf maar met deskundig personeel dat je graag zal rondleiden en iets laten proeven. Vraag even naar de Beaune-wijnen.
Aan het einde van de middag bezoek je een wijnhuis in het zuiden van de Bourgogne. Na deze volle dag keer je weer terug naar Flagey-Echézeaux of je wandelt nog even door het wijnstadje Beaune waar overigens volop restaurantjes zijn!

Dag 3
Na het ontbijt kun je eventueel nog een bezoek brengen aan de kaasfabriek van Gaugry in Gevrey Chambertin waar elke dag (behalve zondag) gratis rondleidingen zijn. Daarna kun je bijvoorbeeld via Chablis terugrijden. We kennen hier nog een leuke wijnboer met vooral hele lekkere Chabliswijnen. Laat het even weten dan maken we een afspraak voor je.

De ingrediënten:

• Twee overnachtingen in Flagey-Echézeaux
  • ’s Ochtends een lekker Frans ontbijt
  • Twee bezoeken aan wijnhuizen met rondleiding en proeverij

Optioneel:

• Bezoek aan wijnhuis in Chablis (± € 10 per persoon)
De prijs voor deze driedaagse reis is gebaseerd op een 2-persoonskamer en bedraagt € 130,- per persoon

ERVARINGEN VAN ANDEREN

Deel je ervaring met ons

Geef een reactie

• Pim

Mijn zoon Cas en ik hebben een hele fijne reis gehad naar Bourgondië en vervolgens naar de Elzas.
    De overnachtingsadressen waren prima. Leuk dat ze ook erg verschillend van karakter waren. Ik vond het zelf wel prettig dat we als laatste in Riquewihr zijn geweest, een erg leuk dorp!
    De wijnproeverijen waren prima, de ene uitgebreider dan de andere. Bij ons eerste adres hebben alleen wijnen kunnen proeven, geen rondleiding of uitleg gehad. De overige proeverijen hebben dit ruimschoots goedgemaakt. Je tips in de beschrijving waren ook zeer welkom.

Al met al een zeer mooie, geslaagde reis en wellicht tot een volgende keer!

• Gaston

Fijn contact met Martha over de bestelling en geplande reis. Goed verzorgd!
    De slaaplocatie was geweldig, de wijnproeverijen idem.

• Diederik

Ik vond de reis zeker geslaagd. De selectie van de b&b paste heel goed bij ons ( het is familiair en eenvoudig maar goed qua sfeer) en de ontvangst was altijd vriendelijk. Zeker het eerste adres waren de mensen, de kamers en het ontbijt zeer aan te bevelen. Het 2e adres was ook goed maar iets minder flexibel.
    Ook de wijnhuizen waren prima uitgezocht.
    De regio rond Nuit saint georges is peperduur in vergelijking tot de regio rond Santenay (ook Cote d’ore) dus als mensen ook wijn willen kopen is het wellicht een idee dat mee te geven.
    In Beaune is veel te zien en leuk om in de reis op te nemen, je mensen ruimte geven daar een extra nacht te verblijven.
    Het gebied is prachtig om te fietsen (wellicht juist voor de e-bike), en de combinatie fietsen en proeven is echt leuk.

Ik vond jullie bijdrage echt goed , flexibel en ook snel en zou zeker weer van jullie diensten gebruik maken bij een volgende wijnreis

• Henk & Heleen

Wat hebben we genoten!

Als eerste de chambre d’hotes in Gevrey Chambertin. Een heerlijk onderkomen, en een heerlijk ontbijt. Zij waren ook erg tevreden over het contact met jou en het regelen etc..
    De bezoeken naar de Domaines waren prima op de fiets af te leggen. Mn Fixin was erg leuk, een enthousiaste wijnboer die trots over zijn land liep en ons alles uitlegde doorspekt met humor. We hadden een frans/ Engelse groep en wij tweeën. Hij liet ons dus de wijngaard zien, de tanks voor opslag, de wijnvaten, de flessen, apparaat voor de kurken etc. Aan het einde kregen we een 5-tal wijnen te proeven. Hierna hebben we geluncht bij Clos de Napoleon in Fixin, een aanrader, prijs / kwaliteit verhouding prima! Leuke bediening.

’s Middags naar Domaine in Nuits Saint Georges. Hier stond een dochter ons te woord, en vroeg wat wij wilden weten.. Ook prima, omdat we ’s morgens een uitgebreide rondleiding hadden gehad. Ook een aantal wijnen mogen proeven, en op onze vraag de wijnkelder mogen zien.

Het was een mini vakantie in onze vakantie.
    Nogmaals dank voor het fantastische regelen!
    Wij vonden het heel leuk, lekker en fijn.

• Rob & Jaap

Jullie hadden alles tot in de puntjes verzorgd. We zijn bij alle proeverijen heel hartelijk ontvangen. Het waren bijzondere ontmoetingen met bijzondere mensen. Ze namen alle tijd, lieten ons heel veel proeven.
    Ook de verblijven waren prima. Tot slot de Nederlandse wijnboer (Mercurey): hij dwong ook veel respect af met zijn gepassioneerde verhaal en mooie fruitige wijnen.
    Nogmaals bedankt voor jullie organisatie. Zoals altijd geweldig. We hebben ervan genoten en kloppen vast snel weer bij jullie aan.

• Ab & Leny

Hierbij wil ik je ook hartelijk bedanken voor het leuke arrangement. Het bezoek aan de wijnboer in Fixin was zeer bijzonder. Wij zijn daar circa 2 uur geweest en hebben heerlijke wijnen geproefd en natuurlijk ook meegenomen. Het aspect dat deze wijnboer goed engels sprak was voor ons van meerwaarde, we hebben over de wijnvelden gelopen, we hebben het over alles gehad van erfrecht, tot grondprijs voor een hectare landbouwgrond ten opzichte van wijnbouwgrond. Met name mijn echtgenoot, bodemkundige van professie, had interessante gesprekken. Bij Genevieve was het goed toeven, prima ontbijt en heerlijke bedden. Wij hebben uitstekend gegeten in het restaurant, verder vonden we Gevrey-Chambertin een rustig plaatsje. De wijnroute ‘Grand Vins’ was heel goed. Beaune blijft een mooie stad, we hebben echter ook genoten van Meursault.

In Nantoux stonden de glazen al voor ons klaar. Hier ging het voornamelijk over de wijnen en het proeven. Madame sprak duidelijk en niet al te snel Frans, maar toch…. je krijgt niet alles mee. De volgende dag hebben we een tour rondom Chablis gemaakt.

We hebben genoten van een heerlijk (kort) weekje Frankrijk, mede door de leuke adressen. Dank hiervoor en we houden ons aanbevolen voor leuke tripjes.

• Barbara

De vakantie in Frankrijk was heerlijk.
    Ons verblijf in Gevrey Chambertin was een heel klein deel van onze vakantie, maar desondanks heerlijk. De eigenaar is erg gastvrij, ze had mooie kamers en een heerlijk ontbijt.
    Zeker voor herhaling vatbaar. In Gevrey Chambertin zelf is alleen erg weinig te doen, maar gelukkig ligt Beaune in de buurt.
    Ook de fietstocht was hartstikke leuk, bedankt.

• Gerrie

Dag Martha,
    21/22/23 mei hebben wij gelogeerd in de Bourgogne vanwege het wijnarrangement door jullie georganiseerd.
    Het was FORMIDABLE!!!!! We hebben enorm genoten van die 3 dagen, de weg ernaartoe ging prima, alleen de afslag A311 hebben we gemist, dus kwamen we iets later aan dan gepland aan bij ons adres. Allerhartelijkst ontvangen door onze gastvrouw die ons naar onze kamer bracht. Alles keurig verzorgd, met name het ontbijt ’s morgens. Voor Franse begrippen uitgebreid, en begeleid met pianomuziek van Chopin..

De volgende dag hadden we een afspraak met een plaatselijke wijnboer. Het adres was wat moeilijk te vinden, daar we dachten dat het in Nuits des Georges was, maar het was net even buiten het centrum. Een vriendelijke fransman heeft ons de weg gewezen (wij reizen nog steeds zonder Tom-Tom….) Een heel aardige man die ons van alles vertelde over zijn bedrijf dat hij runt met zijn zoon en dochter. Om 10.45 uur werd er al wijn geproefd..(blijkt de beste tijd te zijn om dat te doen…) Natuurlijk ook wat bij hem gekocht en zo werden we uitgezwaaid toen we vertrokken.
    ’s middags genoeg tijd om het stadje Beaune te bezoeken. Heerlijk gelunchd en het Hotel de Dieux bezocht en om 17 uur een ‘afspraak’ bij het kasteel de Pommard. Nou dat was heel anders dan bij de plaatselijke wijnboer, maar niet minder indrukwekkend. Een mooie duidelijke rondleiding gehad, door de kelders waar al die prachtige wijnen opgeslagen werden, veel informatie over de wijnbouw etc. en aan het eind de proeverij, wat uiteindelijk resulteerde in de aankoop van de wijn!!!
    Terug naar Beaune voor een afsluitend etentje, alle tijd daarvoor en naar Gevrey-Chambertain.

De volgende dag na het ontbijt, wat we deelden met een Schotse familie, vertrokken naar Italië waar we de rest van onze vakantie hebben doorgebracht.
    Wij vonden het een zeer geslaagd arrangement. Erg genoten van de informatie over de wijn en hoe deze heerlijke drank gemaakt wordt.
    Ik had zelf net het examen van het wijnbrevet achter de rug (waarvan ik inmiddels een certificaat heb ontvangen, dus geslaagd ben) dat maakte het extra leuk omdat al de theorie over de wijnen uit de Bourgondië me nog vers in het geheugen zit.
    Wij hebben ook geboekt voor een arrangement in Bordeaux voor september a.s. je begrijpt dat ik me daar, met deze ervaring, erg op verheug!!”

• Marita

Ook dit jaar was alles prima geregeld en jullie hadden een fantastische accommodatie geregeld, was helemaal goed. Alle kamers waren heel smaakvol ingericht en fijn ook dat er een terras bij was.
    De proeverij in Fixin was erg goed verzorgd. Verder vonden wij het kleinschalige bij het domein in Pommard ook heel bijzonder.
    Volgend jaar denken we om naar de Moezel te gaan, hebben jullie iets in de aanbieding?

• Dwight

We zijn fantastisch opgevangen. Wat een aardige vrouw. Het huis ademt sfeer uit en is echt heel schattig, maar is wel gehorig. Chevrey Chambertin is werkelijk een klein dorpje. Bij aankomst hebben we een kleine wandeling gemaakt in het dorpje en gekeken waar we de belangrijkste dingetjes konden doen zoals winkelen, pinnen, eten. ’s Avonds gegeten bij een goed restaurant, wat zeker de moeite waard is. Gewoon lekker eten.
    Ik moet hier wel even melden dat het ontbijt uitstekend is: gevarieerd, uitgebreid en intiem. Goed begin van de dag.

De eerste wijnboer was in Vosne Romaneé. Wat een schat aan prachtige wijnen geproefd daar. In totaal met 12 flessen goddelijke wijn weg gegaan. De dochter, die ons rondgeleid heeft, is een schat van een meis en spreekt goed Engels. Ze gaan om een menselijke en warme manier met de gasten om. Dat is echt fijn, want er zijn ook wijnboeren die heel afstandelijk en zakelijk zijn.
    ’s Middags gewinkeld en geluncht, omdat dit op de weg lag van Vosne Romanée naar de volgende wijnboer in Santenay. Beaune vonden wij altijd al een geweldige stad en dat werd nu wéér bevestigd. Gezellig gewandeld en heerlijk gegeten.
    De rondleiding bij de wijnboer in Santenay was hilarisch. De gastheer daar is een leuke vent met leuke uitspraken en een heel vrolijk voorkomen. Hij heeft een hele hartelijke manier van vertellen en is zeer open. Wij mochten veel van hem proeven en zijn ook daar met 12 flessen vertrokken. Fantastische wijn, en gelukkig iets milder geprijsd dan bij de eerste wijnboer.
    ’s Avond gedineerd in Beaune (lag toch de weg terug naar Chevrey Chambertin). Leuk en klein restaurant (ca 20 couverts) met een hele aardige en vriendelijke gastvrouw. Goede prijs-kwaliteit verhouding, dus zeker de moeite waard om er te eten.

De laatste dag hebben we gebruikt om bij het domaine in Gevrey-Chambertin langs te gaan. Van tevoren al de prijslijsten opgevraagd, en de prijzen logen er niet om. Het is wel een domaine met een goede naam en topwijnen. Zeer grote kelder met veel flessen gezien daar. Het rare is dat wij door een medewerker gewoon de kelder in gestuurd zijn om te kijken, zonder begeleiding. Daar spreekt gemoedelijkheid en vertrouwen uit, maar is wel gevaarlijk natuurlijk. Een gek kan veel schade aanrichten daar in de kelder. De proeverij zelf werd door de zoon van Phillippe zeer kundig verzorgd. Veel kennis en liefde voor wijn. De oude heer Phillipppe was zelf ook in de zaak maar had helaas net op dat moment een aantal bankiers op bezoek. Hier hebben we 20 flessen topwijn aangeschaft.
    Omdat wij deze laatste dag na de proeverij niet meteen wilden wegrijden naar Nederland maar nog een laatste moment wilden genieten van het Bourgondische leven hebben wij een lunch gereserveerd op een landgoed in Chevrey Chambertin zelf. Daar op het domaine zelf bereiden ze een vier gangen lunch die dan begeleid wordt met een aantal van hun wijnen. Wat een heerlijke open en hartelijke mensen waren dat. De moeder is een schat van een vrouw en de dochter (die sinds kort haar eigen domaine heeft) is ook zeer hartelijk. We gaven aan daar helaas alleen te lunchen en niet waren gekomen om hun wijnen aan te schaffen (vanwege de vele euros die ik al had uitgegeven). Daar maakte men totaal geen probleem van en men was al heel blij dat we kennis wilden maken met hun domaine. Echt zeer oprecht. De lunch zelf was exquis! Overheerlijk gemaakte gerechten en heerlijke wijnen. Echt een aanrader!
    Toen was het tijd om terug te rijden, helaas…

• Ronald

Hierbij een bericht van onze kant n.a.v. het verblijf in de chambre d’hôte.
    Wij hebben een zeer plezierig verblijf gehad bij deze gastvrije mensen en hebben ons uitstekend vermaakt.
    Dank voor het verzorgen van de reis en wellicht tot een volgende keer.

• Mona

Onze reis naar de Bourgogne is heel goed bevallen. Het weer was erg regenachtig, maar dat konden jullie niet organiseren en het was dus heel goed wijnproef weer.
    De overnachting was prima. Eerst even een schrik, dat er geen 2 aparte bedden waren en alle kamers bezet. Ze heeft tenslotte een gite aan ons gegeven met 2 slaapkamers, perfect. Het was haar dochter kennelijk niet opgevallen, dat er om 2 aparte bedden was gevraagd.
    Het was goed het wijnproeven bij Dubois te beginnen, zo was er naar onze smaak een opgaande lijn, zowel in uitleg als in wijnen.
    Bij Les Temps Perdus kende het enthousiasme van Clotilde geen grenzen. Ze gaf als oenoloog heel duidelijk uitleg over de invloed van grondsoort, ligging en het proces van wijnmaken. Ze liet ons ook eindeloos veel verschillende wijnen proeven, waarvan sommige veelbelovend zijn.
    De kaasfabriek is inderdaad een goede tip met duidelijk uitleg en een goede kaasproeverij. Verder hebben we in Beaune Bouchard Ainé & Fils bezocht, waar ze een leerzaam circuit hebben om wijn met de 5 zintuigen te leren proeven. Ons favoriete restaurant in Levernois stelde ook nu niet teleur.

Al met al zeer geslaagd, hartelijk dank!

• Antoinette & Rob

Wat hebben wij genoten!
    Alles wat onze vakantie tot succes kon maken was aanwezig: fijne mensen om bij te logeren, heerlijke kamer om in te verblijven, leuke adresjes om te bezoeken en het was prachtig weer! Daarbij hebben we genoten van de heerlijke wijnen die wij mochten proeven.

De eerste avond hebben we gegeten bij het restaurant zoals jullie aanbevolen hadden. Aardige mensen en prima gegeten. Enige nadeel was dat ze de gasten rond 21.00 uur wat op gaan jagen omdat ze om 21.30 uur sluiten.
    De tweede avond naar het tweede restaurant dat het dorp rijk is. Heerlijk gegeten en net nog iets beter in onze ogen dan het restaurant van de eerste avond. Zij hebben ook een hotel ernaast en hier ging de keuken om 22.00 uur dicht en konden we nog even nazitten. Verder was alles in het dorp gesloten dus dat was wel zo gezellig.
    Het restaurant dat jullie aanbevolen in het andere dorp was helaas gesloten toen we daar woensdag aankwamen.
    Wij willen jullie bedanken voor deze eerste ervaring met Cazebonne! De eerste aanbeveling hebben wij al aan vrienden gedaan.