PUUR PROVENCE

Een super plekje, hartje Provence! Glooiende landschappen met weelderige wijngaarden, cipressen, velden vol paarse lavendel en vruchtbare olijfboomgaarden, afgewisseld met sfeervolle Provençaalse dorpjes met kleurrijke markten en pleintjes waar het even lijkt of de tijd heeft stilgestaan.

Je logeert tijdens deze reis op een prachtig adres, heel rustig gelegen, buiten het plaatsje Besse sur Issole. Het is hier prachtig! Er zijn 5 gastenkamers, recentelijk door de eigenaar en zijn vrouw smaakvol gerenoveerd met pure materialen: hout, natuurlijk gekleurde betonnen materialen, ijzer en linnen stoffen. Natuurlijk hebben de kamers privé sanitair. In de tuin is een heerlijk zwembad en volop gelegenheid om te relaxen.

Dag 1
Op de eerste dag word je zo tegen vijven verwacht en heb je alle tijd om je te settelen. ’s Avonds geniet je van een heerlijk Provençaals 4-gangendiner dat de eigenaresse voor je gekookt heeft. Ze is naast een goede kok ook een wijnkenster en ze biedt prachtige Provençaalse wijnen voor een leuke prijs.

Dag 2
Je geniet je van een (zelfgemaakt) ontbijt met heerlijke jammetjes, eieren van de eigen kip, yoghurt en fruit: een betere start van de dag kun je je niet wensen!
Later op de dag heb je een mini-workshop over Provençaalse wijnen. In 2 à 3 uur word je alles uitgelegd over de zintuigelijke indrukken van de Provençaalse wijn. Heel leerzaam en leuk.
De rest van de dag ben je vrij om zelf op stap te gaan.

Dag 3
Op de derde dag staat er een 2CV voor je klaar met een superleuke route langs wijnhuizen, boerderijen die streekproducten maken, restaurants, delicatessenwinkels, kunstgalerieën en brocantes. De hele dag toer je rond en geniet je van de pure Provence!

Dag 4
De volgende ochtend na het ontbijt – en misschien nog een lekkere duik in het zwembad – zit het Provençaalse leven er helaas op.

De ingrediënten:

• Drie overnachtingen in een sfeervolle 2-persoonskamer
  • ’s Ochtends een smaakvol ontbijt vol met zelfgemaakte lekkernijen
  • Eerste avond een 4-gangendiner, door de eigenaresse gekookt (exclusief drankjes)
  • Mini-workshop Provençaalse wijn
  • Eén dag in een 2CV toeren door de Provençaalse wijngaarden en het ontdekken van streekproducten
  • Bezoek aan wijnhuis inclusief proeverij
De prijs van deze vierdaagse wijnreis is op basis van een 2-persoonskamer en bedraagt € 360,- per persoon

ERVARINGEN VAN ANDEREN

Deel je ervaring met ons

Geef een reactie

• Olivier

Super ervaring en bijzondere stek in de Provence. Met veel zorg uitgekozen.

• Maxime

Samen met mijn vriend hebben wij echt genoten. De route erheen was al erg leuk en mooi. Wij kwamen op zondag aan en hebben direct een auto gehuurd. Allereerst zijn we richting Cannes gereden aangezien we graag ergens lekker wilde lunchen en toch niet het risico wilde nemen dat de kleine dorpjes/stadjes gesloten zouden zijn. Cannes was dus ook leuk om te zien (en wat een toeval dat Marc Marie Huijbregts samen met Chantal Jansen naast ons op het terras gingen zitten haha). Daarna zijn we snel de snelweg afgegaan en langs de wijngaarden richting bestemming gereden. Erg mooi! Uiteindelijk kwamen we rond vier uur aan. De gastvrouw ontving ons met een glaasje rose en we konden heerlijk bij het zwembad relaxen. Ook hebben we een kleine wandeling gedaan door de wijngaard. Daarna volgde er nog een glaasje rose en voor we het wisten was het alweer dinertime met nog 10 andere vakantiegangers (belgië/duitsland/frankrijk). Erg gezellig! We kregen een vier gangen menu door de gastvrouw zelf bereid, ontzettend lekker, en er was volop witte, rode en rose wijn op tafel. We zijn toen zeker niks tekort gekomen. Het was een erg gezellige avond. Totaal anders dan een standaard vakantie, je bent echt beland in het Franse leventje en leert ook andere culturen kennen. Een goed geslaagde eerste avond! De volgende dag genoten we van een typisch Frans ontbijtje, het brood is ook altijd zo lekker in Frankrijk! Zelfgemaakte jammetjes, kaas, cake, muesli. Vervolgens zijn we bij het zwembad zitten relaxen en volgde een wijnproeverij van 2 uur lang. Ze deed dat erg leuk, niet alleen wijnproeven maar allereerst een introductie over de Provence, de gebieden en de soorten druivenrassen die er allemaal zijn. Daarna kregen we verschillende smaken te proeven en te ruiken via kleine aromaflesjes. Dit heb ik zelf wel eens eerder meegemaakt maar mijn vriend nog helemaal niet. Erg leuk dus om voor het proeven van de wijnen hiervan een introductie te krijgen zodat je beter wijn gaat proeven. Erg lekkere wijnen ook! Als afsluiter bracht ze ons nog een plankje met worst/kaas/fruit en brood om met een goed gevulde maag weer terug te gaan richting Nice.
    Wellicht niet onbelangrijk; aangezien ik afgelopen jaar de vinologenopleiding heb gedaan ben ik al redelijk bekend met het hoe en wat van wijnproeven maar toch blijf je altijd weer wat leren. Dus ook voor de geleerde wijnliefhebber is zo een wijnproeverij nog altijd leuk en verhelderend :).

Waarschijnlijk is het programma je al meer dan bekend maar ik vond het echt meer dan waard! Hoeveel wij samen ervoor terug hebben gekregen is boven verwachting; veel eten & wijn, super gastvrijheid, leuke mensen, een mooie, knusse, typische Franse B&B, en natuurlijk vooral de mogelijkheid voor ontspanning.
    Echt een ervaring. De gastvrouw is super lief. Ik zal haar nog een kaartje sturen.

• Nettie

Ik kan je vertellen dat ik genoten heb van het begin tot het einde. Het was echt super. de gastheer en zijn vrouw zijn heel hartelijke mensen die hun chambre d’hote heel slim en doordacht hebben gebouwd. Ja, het is een nieuw en modern gebouw echter het valt helemaal niet op. Het past perfect bij de natuur; want die is er volop.
    De kamer is heel ruim en praktisch. Eigen terrasje en mooie badkamer. De woonkamer, voor alle gasten toegankelijk, is heel ruim en zeer sfeervol. Ook al ben je alleen, zoals ik op deze reis, je kunt er heerlijk relaxen, er is een TV en muziek installatie.
    De table d’hote is perfect. Verse ingrediënten, puur natuur maakt het heel smaakvol en zeker voldoende. En lekker glas wijn erbij, good company van de andere gasten en je hebt een heerlijke avond.
    Je ziet het al, ik ben heel enthousiast en ik kan deze locatie zeker aan bevelen. De weg naar de chambre d’hote is wel enigzins avontuurlijk maar zeker te doen. Het ligt een beetje afgelegen. Ik had hier geen last van.
    De gastvrouw is zeer deskundig op het gebied van wijn en kent vele goede adresjes. Ze is heel behulpzaam en gastvrij.

• Lisette

Onze vakantie was super en we hebben erg genoten.
    In Beaune was de wijnproeverij echt geweldig met veel uitleg en zeer verschillende wijnen. Ook het restaurant van Bernard Loiseau met het zeer grote aanbod aan open wijnen was een succes. En wat een lieve mensen bij de B&B.
    In Ligurie was het goed vertoeven, maar wat extra tips over dingen die je zou kunnen doen en bezoeken zou welkom zijn geweest.
    En dan de B&B van Gabrielle. Wat een gastvrouw!!! Hier hebben we op wijn- en eetgebied het meest genoten. Ze spreekt uitstekend Engels en dat helpt veel. Ze kookt heerlijk en de avonden bij haar aan tafel met gemengd gezelschap uit heel Europa was echt genieten. Wij hebben hier beter gegeten dan in de restaurants in de omgeving en die waren zeker niet slecht. Met Gabrielle zijn we wijn gaan proeven bij François (biodynamisch) en oh wat is die man enthousiast. Ruim 2,5 uur later en een heleboel informatie en wijn (-ervaring) rijker kwamen we pas weer naar buiten. We hebben zelfs de unieke kans gehad om de meest recente wijnen uit de barriques te proeven. Een bezoek aan dit chateau kan ik iedereen aanraden die van wijn houdt. Verder is het Maison des vins in Les Arcs zeer de moeite waard omdat daar wekelijks (en er wordt op woensdag gewisseld dus wij konden zelfs 2 keer) 18 tot 21 wijnen (rood, rosé en wit) te proeven zijn en alle wijnen uit hun assortiment te koop zijn. Verder is er op dinsdag markt in Cotignac, dat ook zonder markt zeer de moeite waard is. En een bezoek aan de Abbaye du Thoronet (waarop de bouw van de B&B is geïnspireerd) is zeer de moeite waard.
    Kortom onze rondreis met als hoogtepunt de Provence was zeer de moeite waard.