ITALIAANS GENIETEN

Een smaakvolle wijnreis door twee geliefde wijnstreken in Italië. Te beginnen in Piemonte, dit is misschien wel het rijkste culinaire gebied van Italië: truffel (zwarte en witte), Barolo en Barbaresco’s. En vervolgens door naar Ligurië met zijn kleurrijke dorpjes, de azuurblauwe zee de pesto alla genovese en de Nostrano, de lokale wijn die je alleen hier drinkt.

In Piemonte verblijf je midden in Bra, in een fantastisch 4-sterren hotel, gevestigd in een ‘Cantine’ (wijnhuis). De Cantine is natuurlijk totaal gerenoveerd, rekening houdend met de natuurlijke en traditionele vormgeving maar onder moderne architectuur met een post-industriële look. De kamers zijn op minimalistische wijze gestyled, ze zijn ruim met prima sanitair en in alle kamers heb je ingemetselde verrekijkers waardoor je enkele hoogtepunten van de stad kunt bewonderen vanuit de kamer.
Je overnacht hier twee nachten en geniet ’s morgens van een uitgebreid ontbijtbuffet met specialiteiten uit de regio.

Dag 1
Je wordt in de middag verwacht en krijgt rond 17:30 uur een rondleiding op het domein en je proeft een aantal mooie wijnen die hier gemaakt worden zoals Barolo’s, Dolcetta d’Alba en Montalupa. Omdat de wijnen vrij zwaar zijn serveren ze er kaas en worst bij.
Aansluitend geniet je van een diner met Piemontese specialiteiten met de wijnen van het wijnhuis waar je logeert.

Dag 2
Na het ontbijt heb je de ochtend aan jezelf en is het leuk om naar Alba te rijden. Je krijgt dan een goed beeld van de streek. Het landschap lijkt wel een lapjesdeken. Je passeert vele wijngaarden, wijndorpjes en uiteindelijk kom je in de truffelstad Alba aan. Op zaterdag is er een markt vol met regionale specialiteiten en op de andere dagen koop je deze ook in de winkels.

Na het bezoek aan Alba rijd je door naar La Morra waar je geniet van een prachtig uitzicht over het hele wijngebied. Je heb ‘s middags een afspraak bij een familiewijndomein in La Morra waar je rondgeleid wordt door de wijnkelders waarbij zij vertellen over het proces van wijn maken en je proeft uiteraard hun wijnen, met een aantal regionale producten.

Voor ’s avonds hebben we een paar tips: een enoteca in Bra of eentje in Cherasco, bij reservering krijg je de adresjes van ons mee.

Dag 3
Vandaag ruil je Piemonte in voor Ligurië. We hebben een uniek plekje ontdekt waar je overnacht. Het is alleen lopend te bereiken, je parkeert je auto een stukje verder en volgt een wandelpad naar het huis waar maar 6 gastenkamers zijn, royaal en sfeervol ingericht met een lekker zitje en een fraaie badkamer. Alle kamers hebben uitzicht op zee! Niet alleen binnen is het hier bijzonder, buiten is een heerlijk terras met prachtig uitzicht waar je geniet van een glas wijn, goed gezelschap of een goed boek. De gastheer en –vrouw ontvangen je allerhartelijkst en koken de eerste avond Ligurische specialiteiten. Het  4-gangen diner wordt in hun restaurantje geserveerd. Ze gebruiken veel biologische ingrediënten, zoveel mogelijk regionale en kwalitatief hoogwaardige producten en dat proef je vanavond zeker. Bij het diner worden begeleidende wijnen geserveerd.

Dag 4
Na het ontbijt is het relaxen of naar Cinque Terre gaan en heerlijk Italiaans genieten! Als je wilt kun je een boot huren om langs de kust en de plaatsjes te varen (± € 100,- per uur).

Dag 5
Lekker ontbijten en dan langzaam aan weer terug naar huis!

De ingrediënten:

• Twee overnachtingen in een wijndomein/4-sterrenhotel in Piemonte met uitgebreid ontbijtbuffet
  • Rondleiding en proeverij bij het wijndomein waar je overnacht
  • Diner met Piemontse specilaiteiten inclusief wijn
  • Rondleiding en proeverij bij een wijnhuis in La Morra
  • Twee overnachtingen in een sfeervol kleinschalig overnachtingsadres inclusief ontbijt
  • Diner met Ligurische specialiteiten in het restaurant van je overnachtingsadres, inclusief wijn
De prijs voor deze vijfdaagse wijnreis is gebaseerd op een 2-persoons kamer en bedraagt, afhankelijk van de periode en type kamer, € 750,- per persoon of € 770,- per persoon.

ERVARINGEN VAN ANDEREN

Deel je ervaring met ons

Geef een reactie

• Frank en Marionne

Wij hebben een supervakantie gehad!
    Alles was zo goed geregeld. We voelden ons overal enorm welkom en verwend.

De logeeradressen waren zonder uitzondering geweldig. Allemaal adressen waar we waarschijnlijk zelf niet terecht gekomen waren.
    De fijnste ervaring hadden we in Soave. Niet alleen de B&B (met zwembad, bij 38 graden erg fijn) was prima, ook met de zeer jonge beheerders Sara en Niccolo hebben we erg goede ervaringen. Vol energie zorgen ze voor alles maar toen ik door een adder werd gebeten lieten ze meteen alles vallen en zijn met ons naar het ziekenhuis gereden. (Gelukkig was de adder niet giftig). Super!

De volgorde van proeverijen was voor ons ook erg leuk. In Bra werd het hele wijnmaakproces uitgelegd door de zeer gedreven Giuliano, bij latere proeverijen ging het alleen om het proeven van de wijn waarbij we met veel plezier terugdenken aan Daniela in Gaiole.

De diners waren goed tot zeer goed waarbij we een aantal keren ook de enige gasten waren waardoor we ons zeer in de watten gelegd voelden.

Of we nog tips hebben: Om de dorpjes van Cinque Terre te bezoeken hebben wij de boot genomen. Heel toeristisch maar erg lekker met de hoge temperatuur. Op een terras in Portevenere kan je heerlijk vis eten.

Kortom, wij hebben een hele fijne vakantie gehad waar we met veel plezier aan terugdenken.
    En we komen zeker bij jullie terug als we weer culinair op reis willen gaan.

• Herold

We hebben genoten van de reis! Wat een prachtig land. De combinatie van de twee locaties was echt super! De proeverij in Barolo was heel goed, toffe wijnmaakster, goed verhaal en heerlijke wijn. De rondleiding in het wijnhuis van het hotel was ook prima. Cinque Terre is echt prachtig. Jammer dat er daar geen bezoek aan een wijnhuis was. Het zou leuk zijn om meer tips te krijgen voor restaurants op de vierde
    dag. Ik verwacht dat we in de toekomst nog wel eens zo’n soort uitje gaan doen, want het is erg goed bevallen.

• Els & pierre

Wij zijn bijzonder tevreden over de reis in Piemonte en Ligurië teruggekomen. Alles klopte !
    De huurauto, de aankomst in Bra en de interessante rondleiding van de eigenaar, noem maar op. Maar ook de kookcursus was een heel bijzondere ervaring. Keurige aardige mensen die betrokken hun eigen cultuur aan je uitleggen en je er ook van willen laten genieten. De wijnen zijn ronduit super . Ook bij de verzorgde diners bleek eens temeer dat wij gast waren!
    In Barbaresco was de rondleiding iets korter dan in Bra maar juist goed om des te langer te kunnen proeven.
    De traditie van dit huis was om van te smullen.
    In La Spezia voelden we ons iets meer toerist en hebben onze dagindeling ook als zodanig ingericht.
    Cinque Terre bezocht, een beetje luieren en winkelen. Ook hier vonden wij ons hotel hartstikke leuk. Een beetje weg uit de drukte maar lekker dichtbij het stadje. Het afsluitende diner aldaar was heerlijk temperamentvol italiaans .
    Een voorkomende, keurige maar wat drukke gastheer serveerde ons een prima diner en natuurlijk goede wijn.
    De drukte leek ons inziens veroorzaakt te worden door hun eigen succes!

Zoals je leest zijn we enthousiast en we zullen deze reis niet snel vergeten, sterker nog ik zou hem iedereen aanraden.
    Cazebonne bedankt!

• Frans & Margriet

bij deze nog even een reactie na onze reis in Italië.

Je had gezocht naar een alternatief in Ligurië. De suite mag er zijn! geweldig uitzicht over de Golf van La Spezia: de haven en plezierboten die af en aan voeren. De diners waren uitstekend evenals de wijnen! Een zeer gastvrij eigenaar en geweldige bediening.
    Het bezoek aan Cinque Terre is zeer de moeite waard: we hebben de dorpjes per boot, per trein en per auto bezocht.
    Na 5 dagen zijn we afgereisd naar Bra ( evenals afgelopen jaar) een geweldige plek.
    In het restaurant waren de gerechten heerlijk evenals de wijnen van Ascheri ( die we bij de “oude dame Ascheri” geproefd en gekocht hebben). De rondleiding werd met passie voor de wijnen verzorgd door zoon Matteo van wijnhuis Ascheri.
    Met de trein zijn we naar Alba gegaan voor wederom het bezoek aan het truffelfestival: heerlijk: de truffel en de kazen.

De wijnproeverij bij Pira en figli was heel erg leuk. De eigenaresse vertelde enthousiast en gedreven.
    De barolo’s geproefd en gekocht om thuis nog na te genieten ( nog wel een paar jaartjes laten liggen!)
    Bij elkaar weer een geweldige reis, zeker niet de laatste.

Dank voor de goede organisatie

• Marcel & Arien

De reis was fantastisch! Ik was al twee weken in Italië en Arien kwam met de auto vanuit Nederland en samen hebben we de culinaire week gedaan.
    Ik spreek zelf Italiaans dus is het voor mij leuk en gemakkelijk om dingen te vragen en te communiceren met al de mensen die we hebben ontmoet.

De twee locaties waren buitengewoon goed! Helemaal niks op aan te merken en aanbevelenswaardig. Prachtige gelegenheden en vriendelijke mensen.
    We hebben in de Piemonte in prima restaurants gegeten. Echt top! Alles mooi gereserveerd en prima verzorgd!
    De kookles en de wijnproeverij aldaar waren ook heel erg goed. Ik moet zeggen dat je contactpersoon Karina Imschoot een prima job deed! Echt heel goed, vriendelijk en helpend. We hebben er enorm van genoten. Aanbevelenswaardig! Zowel de kookles als ook de wijnproverij in La Morra.

Tip: soms is het handig om even een routebeschrijving te hebben. Een adres is soms niet genoeg (voor de navigatie). Een korte beschrijving van de weg(nummers) is al voldoende.

De tweede locatie was ook echt prachtig in La Spezia. Vriendelijke dame, hulpvaardig en helpend. De locatie heeft geen eigen restaurant maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door een naastgelegen prima restaurant voor diner en ontbijt.

De wijnproeverij in Riomaggiore was niet echt n succes: de mensen wisten niet dat we zouden komen en iedereen kan daar een proverij doen voor 5 euro. Dat hebben wij ook gehad. (was al wel betaald) Niet echt schokkend en niet veel enthousiasme: voor hen een bijkomend routine dingetje. Die zou ik er uit laten en n andere voor zoeken.
    Maar dat was ook t enige. Er is meer dan genoeg te doen, te zien en te beleven en we kunnen natuurlijk ook zelf een azienda zoeken.

Het restaurant waar we de laatste avond gegeten hebben in La Spezia was helemaal prima: echt een topkwaliteit!! Houd die er vooral in! 

Het geheel was dus meer dan goed en we zijn erg tevreden.

• Sven en Mandy

De grootste complimenten voor onze wijnreis naar Piemonte! Overal waar we kwamen wist iedereen van onze komst en was alles voorbereid. Dat we voor dit bedrag zoveel hebben kunnen zien en proeven
    was te mooi om waar te zijn. Ik heb al veel vrienden en kennissen aangeraden om via jullie een vakantie te boeken en dat ga ik zelf ook zeker vaker doen.