CHABLIS VERSUS SANCERRE

Of liever gezegd Chardonnay versus Sauvignon!
Chardonnay geniet wereldwijd meer bekendheid maar dat maakt de Sauvignon juist spannender. Kun je van beide houden? Dat ontdek je tijdens deze wijnreis!

Dag 1
De reis begint in de Chablis waar je in het pittoreske dorpje Chablis overnacht in een voormalige molen uit de 18e eeuw. Er zijn 7 kamers en suites, modern ingericht en voorzien van airconditioning, flatscreentelevisie, een eigen badkamer en Wi-Fi.
Bij het hotel is een wijnhuis en je wordt ontvangen met een proeverij waarmee je kennismaakt met hun wijnen.Voor vanavond geven we je graag restauranttips mee.

Dag 2
De volgende ochtend, na het lekkere ontbijt, rijd je naar het wijnhuis dat deels biologisch werkt en mooie Chabliswijnen maakt op diverse niveaus. Na dit bezoek rijd je door naar Sancerre.
Als logeeradres hebben we een schattig hotel met 11 kamers in Saint Satur gekozen, zo’n 2 km ten noorden van Sancerre. De kamers hebben elk een ander thema en zijn voorzien van eigen sanitair. De eigenaresse is bijzonder sympathiek en ontvangt je allerhartelijkst. Het ligt zo heerlijk centraal dat je gemakkelijk het wijngebied van Sancerre, Menetou-Salon et cetera kunt verkennen.
Voor ’s avonds hebben we een tafeltje in een restaurant gereserveerd waar je smult van de regionale gerechten.

Dag 3
De volgende ochtend, na het ontbijt, begint je Sauvignon-verkenningstocht. Allereerst ga je naar een geitenkaasboerderij in Neuvy-2-Clochers. Want een glaasje Sancerre kan niet zonder een stukje geitenkaas! Vervolgens heb je een afspraak bij een wijnboer die vol passie over zijn wijnen vertelt, met name Sancerre. Ben je een echte liefhebber dan raden we je aan om in het geitenkaasdorpje Chavignol te lunchen bij Au P’tit Gouter. Niet te veel eten want ’s avonds staat er een gastronomisch diner op het programma! Aan het einde van de middag word je bij een wijnboer in Menetou-Salon verwacht, om de Menetou-Salon wijnen te proeven die op de Sancerre lijken maar minder bekend zijn. En waar gaat je voorkeur naar uit?

Dag 4
Nog even lekker uitgebreid ontbijten en dan zit het erop.

De ingrediënten:

• Eén overnachting in een 2-persoonskamer in Chablis
  • Twee overnachtingen in een 2-persoonskamer in de Sancerre
  • Drie ontbijtjes
  • Uitleg en wijnproeverij Chablis
  • Eén regionaal diner exclusief wijn
  • Eén gastronomisch diner exclusief wijn
  • Bezoek geitenkaasboerderij en proeverij
  • Twee bezoeken aan wijnhuizen in de Sancerre met proeverij
De prijs van deze vierdaagse wijnreis is gebaseerd op een 2-persoons kamer en bedraagt € 460,- per persoon

ERVARINGEN VAN ANDEREN

Deel je ervaring met ons

Geef een reactie

• Piet & Karin

Bedankt voor de organisatie. Alles was perfect geregeld. We hebben het erg naar onze zin gehad. Het weer zat alleen niet mee, maar daar hebben wij geen last van gehad daar we meer bij de wijnboeren waren. Ook de uitgekozen restaurants waren erg goed, vooral de laatste bij La Tour in het plaatsje Sancerre. Dat was een topper. Bedankt

• Johan

Net als vorig jaar heb je onze eerste overnachting moeten overboeken vanwege de drukte van het oogsten van de druiven. Onze eerste nacht verbleven wij in Chablis. Een fantastisch compromis. Hartelijke gastheer en gastvrouw. Mooi gerestaureerde chambre d’hȏte. Ruime comfortabele kamer. Zeer aan te bevelen. ’s Avonds hebben we gedineerd in restaurant in Chablis. Onder het genot van een heerlijke wijn gedineerd en terug gewandeld naar La Maison.

Ons eerste wijnproeverij was in Prehy. Naast een persoonlijke rondleiding door de wijnboerderij ook de wijnen geproefd. Een goed begin van de dag en leuke ervaring.

Na het bezoek aan de wijnboerderij zijn we doorgereden naar ons tweede hotel in Saint Satur. Na onze fantastisch ervaring met het Chambre d’hȏtes in Chablis is dit hotel (een beetje) tegengevallen. Kamer gedateerd, bed klein en badkamer primitief. Ontbijt was prima en we zijn gastvrij ontvangen.

Na de omgeving wat verkend te hebben zijn we ’s avonds gaan dineren in een Bistro in Sancerre Chavignol. Wat een fantastische avond hebben we gehad. Gastronomisch hoogwaardig en een heerlijke Sancerre Hubert Brochard gedronken.

’s Zondags zijn we op bezoek geweest bij de geitenkaasboerderij in Neuvy deux Clochers. Leuke rit om er naar toe te rijden en een heel leuke ervaring om te zien hoe de boerderij gerund wordt en de heerlijke kaas die ze daar maken. Uiteraard een aantal kaasjes meegenomen (gekocht). Daarna zijn we doorgereden naar wijnboer in Thauvenay. Ook hier hebben we een persoonlijke rondleiding gehad. Wat een mooi bedrijf is dat. We zijn er ongeveer 2 uur geweest. Vele verschillende wijnen geproefd in combinatie met geitenkaas. Heerlijk.
    Daarna zijn we gaan lunchen in Chavignol.

Hierna zijn we doorgereden naar wijnboer in Menetou Salon. Hier was duidelijk de sfeer van het kleinschalig en familiebedrijf te merken. Leuke om het verschil te zien.

’s Avonds gedineerd. Leuk kleinschalig, heerlijke gerechten en natuurlijk ook de wijn was weer top.

Al met al weer een heerlijke reis. En na onze fijne ervaring in de Jura was deze reis ook weer boven verwachting. Ook weer diverse wijnen meegenomen naar Nederland.

Weer aangenaam verrast over de wijze waarop alles geregeld was door Cazebonne.