ONTDEK DE WIJNEN VAN BORDEAUX

Het gebied rondom de wijnstad Bordeaux brengt ‘s werelds mooiste wijnen voort. Speciaal voor de wijnliefhebber stelden we deze ontdekkingstocht naar de wijnen van de Bordeaux samen.

Dag 1
Je reist met eigen vervoer en overnacht in een prachtig 19e eeuws pand dat omringd wordt door een fraai parkachtig terrein met zwembad. Het interieur is modern en in lichte tinten uitgevoerd. Er zijn in totaal 3 kamers en 3 suites. Het sympathieke echtpaar ontvangt je allerhartelijkst en nadat je je in je kamer gesetteld hebt, word je vanavond in een leuk restaurant op 5 km van je overnachtingsadres verwacht. Hier geniet je van een smaakvol 4-gangen diner waar je zelf de wijn bij uitkiest.

Dag 2
De dag begint met een heerlijk ontbijt en staat verder in het teken van de Haut-Médoc. Je volgt de D209/D2 en komt langs de mooiste Châteaux. De kastelen van Bordeaux vormen een indrukwekkend onderdeel van het landschap. Château Dauzac, Château Siran, Château Prieuré-Lichine, Château Palmer, Château Saint-Julien Beychevelle. Prachtige kastelen maar de mooiste is toch wel Château Baron Pichon-Longueville. Hier word je aan het eind van de ochtend verwacht voor een rondleiding en proeverij. Het is een 2e Grand Cru Classé, volledig in 19e eeuwse stijl ingericht en met zijn kenmerkende spitse torens een van de blikvangers van de Haut-Médoc. De in 1997 aangebouwde moderne kelders zijn spectaculair. Ze liggen onder een ondiepe vijver tussen de weg en het Château en zijn een must-see!
Na de rondleiding en proeverij is het aan jezelf om bijvoorbeeld te lunchen in het Hameau de Bages (bij Château Lynch-Bages of in Pauillac. Natuurlijk rijd je even langs Château Mouton-Rothschild en Château Lafite en dan tour je lekker door de Haut-Médoc weer terug naar je overnachtingadres.

Dag 3
Na het ontbijt rijd je naar het aantrekkelijke wijnstadje Saint-Émilion. Dit 13e eeuwse stadje is één groot monument en door de UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst.
Op weg naar Saint-Émilion heb je een afspraak met de gepassioneerde wijnmaakster Nathalie. Zij ontvangt je op haar Château dat ze samen met haar man runt. Dit Château dateert uit de 18e eeuw en wordt omgeven door wijngaarden en eeuwenoude eiken. Het Château wordt volledig gerestaureerd c.q. opnieuw gebouwd maar de wijnbouw is in volle gang. Ze maken diverse wijnen in een acceptabele prijsklasse. Nathalie maakt een wandeling met je door de wijngaarden (zorg dat je goede schoenen hebt), praat over de karakteristieken van de drie druiven die hier gebruikt worden en laat je graag haar wijn proeven met bijpassende tapas waardoor je gelijk lekker geluncht hebt.
De rest van de dag vul je zelf in. Heerlijk in Saint-Émilion flaneren of de stad Bordeaux bekijken. We geven je een wandelroute door Bordeaux mee met een aantal leuke tips voor winkeltjes et cetera.

Dag 4
Nu de nieuwe dag is aangebroken is het einde van dit arrangement in zicht. Geniet nog even van je ontbijt en voor straks wensen we je een goede reis.

De ingrediënten:

• Drie overnachtingen in een prachtig 19e eeuws pand
  • Elke ochtend een uitgebreid ontbijt
  • Eerste avond 4-gangen diner op basis van verse ingrediënten, exclusief drankjes
  • Bezoek, rondleiding en proeverij Château Baron Pichon Longueville
  • Bezoek, rondleiding en proeverij bij Nathalie bij Saint-Émilion
  • Lijst met culinaire tips in Bordeaux en wandelroute
De prijs van deze vierdaagse wijnreis is op basis van een 2-persoons kamer en bedraagt, afhankelijk van het type kamer tussen de € 425,- en € 450,- per persoon.

ERVARINGEN VAN ANDEREN

Deel je ervaring met ons

Geef een reactie

• Ton

Wij hebben een voortreffelijke wijnreis gehad met mooie proeverijen en gezellige onderkomens. Bedankt voor de goede adviezen.

• Janneke

We zijn weer terug van ons reisje naar Bordeaux.
    We hebben erg genoten en we komen zeker terug bij je voor een volgende reis.

• Niels

Wat een mooie, leuke en geweldige plek om te overnachten. De eigenaren waren zeer gastvrij en de andere hotelgasten waren allemaal zeer vriendelijk en spontaan. De wijnbezoeken waren ook leuk en informatief. Toch vonden we het bezoek aan het eerste Chateau een beetje mager, na iets meer dan een half uur waren we eigenlijk al klaar met de rondleiding en de tasting. Maar wel een vriendelijke vrouw die de rondleiding gaf. Chateau Giscours was ook gaaf om te zien.

• Margriet

We hebben het erg naar ons zin gehad. Het was een prachtige reis!
    We vonden het hotel erg leuk en knus. Het kleinschalige karakter en de ruime kamer en badkamer bevielen goed. Het eten op de eerste avond was lekker dus dat was een goed begin. Ook het ontbijt was prima geregeld.
    We vonden het bezoek aan het wijnhuis in Saint-Emilion erg leuk. Bijzonder dat we hier ondergronds konden kijken en zo een goede indruk kregen van de grond in deze regio. Deze rondleiding was wel wat commercieel (met filmpjes en een soort show die ze aanzetten) maar de meneer die ons rondleidde was erg vriendelijk en nam veel tijd om vragen te beantwoorden.
    Het hoogtepunt was het bezoek aan Chateau Giscours. We hadden geluk want ze waren nog met de oogst bezig en we konden van heel dichtbij het proces volgen. We mochten meekijken aan de lopende band en de machines. We hebben druiven geproefd en ook wijn van vier dagen oud en daarom nog heel zoet (soort pure druivensap). Dat was een leuke en complete ervaring! Heel authentiek en niet zo commercieel. Het is dus echt een aanrader om begin oktober in de Bordeaux streek te zijn.
    Het bezoek aan Chateau Mouton Rothschild was erg mooi. We kregen daar ook goede uitleg en zagen ook weer andere dingen – alles wat gelikter dan bij Chateau Giscours. Het gedeelte in het museum duurde net wat te lang voor ons. Maar we hadden het niet willen missen. Heel bijzonder om bij zo’n goed en beroemd wijnhuis te zijn. De proeverij was daar uiteraard het best.

Van de restauranttips die we hebben ontvangen zijn we maar bij één restaurant geweest. Daar hebben we heerlijk geluncht met lekkere bijpassende wijn dus dat was een goede tip!

• Nancy

Het was heel leuk, mooi en alles was vlot geregeld tot in de puntjes wat het zeer aangenaam maakte voor ons.
    Beide logeeradresjes waren verschillend maar heel gezellig, vriendelijk onthaal en prachtige omgeving.
    Bij het eerste adres was de sfeer huiselijk, vriendelijke gastvrouw en s’avonds ook telkens lekker gegeten. We hebben wel iets meer genoten in ons tweede verblijf omdat hier ook een mooie tuin met zwembad, ligstoelen aanwezig was en na een dagje verkenning is dat altijd een extra pluspunt. Het ontbijt was hier ook heerlijk en uitgebreid, een dikke aanrader.

De keuze van de wijnproeverijen waren deze keer voortreffelijk. Elk huis was anders maar overal vriendelijk en professionele uitleg en mooie proeverijen. We hebben er zeker wat van opgestoken. Mijn echtgenoot is de wijnliefhebber maar ikzelf heb me ook geen moment verveeld. De bezoeken waren telkens verschillend van chique tot gemoedelijk maar allemaal even gepassioneerd door de wijn wat het heel aangenaam maakte. Als we een tip kunnen geven is dat bij het wijnbezoek bij het kleine wijnhuis, best aangepast schoeisel en kledij nodig is voor de wandeling tussen de wijnvelden. We hadden geluk met het mooie weer en was een hele mooie wandeling van meer dan een uur in de wijnvelden dat afgesloten werd met picknick in de tuin. De hapjes waren overheerlijk en zeker voldoende.

Bedankt voor de goede zorgen en om ons een heel toffe vakantie te bezorgen !

• Sietske en Peter

Inmiddels weer terug uit Frankrijk! Wij wouden nog even laten weten dat we genoten hebben van de wijnreis. De chateaus waren goed uitgezocht en we hebben veel geleerd en een goede indruk gekregen van de streek. Dat was precies wat we wilden; niet te veel theorie, maar vooral beleven. We hadden geen bezoek willen missen, maar het bezoek aan het kleine chateau vonden we heel bijzonder. De eigenaren Nathalie en Jerome namen de tijd om ons van alles te vertellen over hun wijngaard met lekkere hapjes erbij.
    Bij elk chateau hebben we wijn gekocht, zodat we er nog heerlijk van kunnen nagenieten in Nederland.
    Kortom: top.

• Sanne & Thomas

Bedankt voor je mail waarin je interesse toont in onze ervaringen in Bordeaux. Wij hebben genoten van een heerlijke reis en hebben een flink aantal flessen wijn meegenomen naar Nederland.
    Beide overnachtingsadressen waren erg goed en we zijn hartelijk ontvangen. In de Sauternes wilden we graag dineren bij het restaurant dat door jullie aangeraden was, helaas was dit restaurant (en het enige andere restaurant in het dorp) op maandag gesloten. Verder vonden we St Emilion een hele leuke ervaring.
    Bedankt voor de organisatie!

• Jan

We hebben keurig je programma gevolgd en we hebben het prima naar ons zin gehad, geen op-aanmerkingen. Eigenlijk zou je het nog met een dag kunnen uitbreiden om de stad Bordeaux en andere wijnhuizen te bezoeken. Bordeaux is dan ook weer een leuke afwisseling. Onze gastheer/vrouw verdienen een pluim, echt te gast en we hebben 2 avonden aan hun tafel meegegeten-/gewijnd. Ontvangsten goed verder, beste was de Vlaming in de Sauternes, moet je zeker in het programma houden.
    Groet en tot de volgende keer.

• Nick

Vakantie was super! Er waren mooie proeverijen voor ons geregeld en heb ook nog een korte wijncursus gekregen! We zijn bij een Chateau in Sauternes geweest, erg vriendelijke mensen en goede uitleg en uiteraard een goede proeverij 😉 Verder zijn we bij een geweldig chateau in Saint-Emilion geweest, echt een juweel van een kasteel met prima ontvangst, erg luxe allemaal en uiteraard supergoede, maar iets duurdere wijnen. Zelf hadden we nog een ander château Saint-Emilion gevonden. Da’s een klein chateau door familie gerund, wat ook zijn charmes heeft.

• R & E

We hebben het geweldig gehad in de Bordeaux.
    Ons verblijf was heel goed. De kamer was echt fantastisch en de eigenaren zijn heel hartelijk en gastvrij. We zijn aan niets tekort gekomen en ook het ontbijt en avondeten was prima in orde.
    Het bezoek aan het volgende Chateau was erg leuk en leerzaam. De jongen die de rondleiding verzorgde deed dit erg leuk en in heel goed Engels. De wijnen zijn daar overigens geweldig !!
    Ons bezoek aan het andere Chateau was iets anders. Alhoewel ze erg haar best deed ging dat in zeer gebrekkig Engels. Helaas is onze kennis van de Franse taal te beperkt om het in het Frans goed te volgen, vandaar dat we het graag in het Engels gevolgd hadden. Nogmaals, de mevrouw deed erg haar best en de wijnen die ze maken zijn geweldig, maar we hadden er iets meer van verwacht.
    Buiten het vaste programma hebben we zelf nog een wat andere Chateau’s in de Medoc en rond Saint Emilion bezocht. Dit is gewoon erg leuk om te doen en moet je zelf een beetje ontdekken. Een aanrader is een bezoek aan het plaatsje Saint Emilion zelf. Dat moet je als wijnliefhebber en keer gezien hebben. Ook een aanrader is om dan te lunchen in Saint Emilion. Het eten is heerlijk en je kunt er allerlei goede wijnen per glas krijgen. Zo kun je verschillende wijntjes van de streek proberen zonder direct een fles te hoeven bestellen. Het is wel aan te raden om een tafel te reserveren, want ze kunnen voor de lunch wel eens vol zitten.
    Nogmaals, we hebben we hebben het heel leuk gehad. Zeker voor herhaling vatbaar.

• Karin

We hebben een hele leuke wijnreis gehad, erg warm.
    Veel gezien, lekkere wijn gedronken en gekocht natuurlijk.
    Het chateau is ons heel goed bevallen, De gastheer en zijn vrouw waren zeer gastvrij en behulpzaam.
    Voor herhaling vatbaar!!

• Gerrie & Frans

Wij zijn alweer 5 dagen terug van onze wijnreis naar Bordeaux.
    Ik kan niet anders zeggen dat we het fantastisch naar ons zin hebben gehad.
    Al een dag eerder vertrokken zodat we wat langer in Bordeaux konden zijn. Wat een leuke stad is dat, leuke plekjes, oude architectuur, vele nationaliteiten, m.n. op de markt bij de St. Michele. Ook heerlijke Bordeaux-wijn geproefd met bijpassende hapjes.
    Zondagmiddag dus op weg naar het Château. De routebeschrijving was prima, ondanks dat we vanaf Bordeaux kwamen.
    We waren een beetje vroeg en hebben toen langs de wijngaarden gelopen waar de dikke trossen druiven al klaar hingen om geplukt te worden.
    Wij zijn allerhartelijkst ontvangen, waardoor we ons snel op ons gemak voelden.
    Onze kamer was zeer ruim met een prachtige badkamer. Daarnaast een soort tv-kamer met serre waar we ook koffie en thee konden pakken. Aansluitend een welkomstdrankje in een kamer beneden met heerlijke stoelen waar je in weg zakte met een glas wijn van het chateau!!
    Rond een uur of 8 zouden we gaan eten, omdat wij de enige (eet)gasten waren hebben we bij hen in de keuken gegeten en een heel gezellige avond gehad EN….ontzettend lekker gegeten, hij kan heerlijk koken.
    De volgende dag ‘deden’ we de Medoc. Om 14 uur hadden we een afspraak bij chateau Giscours voor een rondleiding, samen met nog een stel werd ons van alles verteld over de wijn die daar gemaakt werd, het verschil van plukken en bereiden van Margaux en andere wijn. Daarna volgde een proeverij van 2 verschillende wijnen. De rest van de dag hebben we rondgereden in de Medoc tot aan Estephe toe, ook nog even bij een wijngaard ‘langs geweest’ , daar werd al ijverig geplukt!
    Lang niet alle chateaux gezien natuurlijk. Dat had zeker gekund, maar wij hebben er verder een relaxte dag van gemaakt en erg genoten.
    ’s Avonds in restaurant gegeten, een onverwacht genoegen, een gezellig restaurant met een prachtige wijnvoorraad uit de streek.
    De volgende dag ging de reis naar Sauternes/Barsac. Om 11 uur werden we verwacht bij het château. De weg ernaartoe was al totaal anders dan de Medoc, veel bosrijker en door allerlei kleine dorpjes heen. Bij het chateau aangekomen – ook goed te vinden volgens de routebeschrijving – werden we hartelijk verwelkomd door de hond van de eigenaren en Francoise. Zij vertelde met trots over de wijn die daar gemaakt werd. Ondanks het vroege tijdstip smaakte de wijn verrukkelijk. Wij konden daar rondlopen waar we wilden en hebben dat ook gedaan. Heel plezierig.
    Van daaruit zijn we via Pomerol naar St.Emilion gereden. Wat een schattig dorpje, veel toeristen natuurlijk, maar heel leuk. Veel keus om wijn te kopen, maar uiteindelijk bij een kleine producent onze slag geslagen. Het was prachtig weer en daardoor konden we ’s avonds buiten op het terras eten.
    Ongetwijfeld hebben we ook hier een behoorlijk aantal chateaux laten liggen, maar het is zeker de moeite waard om terug te gaan. Een prachtig gebied!
    En de volgende dag gingen we weer terug naar Nederland.
    Jammer, het was gewoon te kort…ons verblijf op het overnachtingsadres is ons bijzonder goed bevallen. We kregen voldoende informatie over allerlei tripjes, en tips. Er was belangstelling als we weer terug kwamen, wat we gedaan hadden etc.
    Wij zijn erg enthousiast over deze reis en hebben er al veel met anderen over gepraat.