RONDREIS DOOR DE WIJNGAARDEN VAN DE ELZAS

Overal zie je groene wijnheuvels in alle mogelijke vormen en afmetingen met kleurrijke dorpjes die zo lijken weggehaald uit de sprookjes van Grimm. Deze dorpjes vormen een romantisch geheel van vakwerkhuizen, fonteinen, torens, bloemen, smalle straatjes en pleinen. We zijn in de Elzas!

Dag 1
Je begint deze wijnreis in het noorden van de Elzas waar je zo’n 6 km van Obernai logeert aan de Route de Vin bij een kleinschalig adresje met 4 kamers die zich in een dependance bevinden. De kamers zijn sfeervol en licht ingericht met mooie oude details. Voor vanavond geven we je een leuke restauranttip mee voor een winstub in de omgeving.

Dag 2
De volgende ochtend hebben we een afspraak voor je gemaakt bij een wijndomein in Dambach-la-Ville. Een mooi familiedomein met 18 hectare wijngaard bij Dambach-la-Ville, Dieffenthal, Itterswiller, Reichsfeld en Albé. Zij vertellen je graag over hun filosofie en laten je uiteraard hun wijnen proeven.

Dag 3
Na het ontbijt verlaat je het overnachtingsadres en rijd je via Barr en Scherwiller naar Chatenois en Haut-Koenigsbourg. Dit is het beroemde silhouet van de Elzas, het kasteel van Haut-Koenigsbourg. Een reusachtig bolwerk op een 755 m hoge bergtop en alleen voor het uitzicht is het het bezoek al meer dan waard! Vervolgens rijd je door naar Saint Hippolyte, het rode wijndorp van de Elzas. Hier krijg je een rondleiding en proef je mooie rode wijn van de Pinot Noir druif.
Aansluitend rijd je naar Bergheim en krijg je van ons een bijzonder adresje mee van een jamwinkel. Ze maken hier jams, honing et cetera in ontzettend veel smaken, heel puur, heel verfijnd en zelfs een beetje wijngelei. Je mag alles proeven!
Aan het einde van de dag rijd je door naar Riquewihr waar we midden in het centrum een sfeervol 2-sterren hotel voor je hebben gereserveerd. De auto kun je op de parkeerplaats bij het hotel parkeren (€ 4 per nacht) en ’s avonds loop je zo naar één van de restaurants. We geven je natuurlijk tips mee!

Dag 4
Na het ontbijt word je ‘s ochtends in Ribeauvillé verwacht bij een biologisch wijndomein van 7 hectare. We raden je aan om daarna naar Colmar te rijden, een beeldschoon stadje dat je het beste wandelend kunt verkennen.

Dag 5
Nog een laatste ontbijtje in de Elzas en dan keer je weer huiswaarts. Waar je heerlijk kunt nagenieten met de gekochte wijnen!

De ingrediënten:

• Twee overnachtingen in een chambre d’hôte in de omgeving van Obernai
  • Twee overnachtingen in het centrum van Riquewihr
  • Vier maal ontbijt
  • Bezoek aan wijnboer in Dambach-la-Ville met proeverij
  • Bezoek aan wijnhuis in Saint Hippolyte en proeverij rode wijn
  • Bezoek en proeverij bij biologisch wijnhuis in Ribeauvillé
  • Restauranttips

Optioneel:

• Bezoek wijnhuis in Bergholtz
De prijs van deze vijfdaagse wijnreis is op basis van een 2-persoonskamer en bedraagt € 265,- per persoon

ERVARINGEN VAN ANDEREN

Deel je ervaring met ons

Geef een reactie

• Jan, Hans, Dick & Maarten

We hebben echt genoten en voor volgend jaar van ca. 7 t/m 14 mei in onze agenda’s gereserveerd voor een vervolg.
    Of dat het gebied van de Loire of de Beaujolais wordt hangt van jullie aanbieding af.
    We zien t.z.t. de voorstellen voor beide gebieden dan ook graag van jullie tegemoet.
    Onze ervaringen zijn vooral geweldig smaakvol, interessant en kun je binnenkort tegemoet zien.

Bedankt voor de geweldige organisatie !!

• Zdenka

Onze reis naar de sprookjes wereld van Alsac zit er op.
    Het was een onvergetelijke en bijzondere verjaardag, welke zal ik voor altijd blijven koesteren.
    Het heeft alle ingrediënten gehand: een prachtige landschap, gezellige mensen, rijke geschiedenis, cultuur, culinaire hoogstandjes, maar vooral een fantastische Pinot Gris!
    Alles was perfect geregeld en alles klopte. Toch wil een paar suggesties opperen.
    Het eerste slaapadresje in Rosheim, een hele aardige gastvrouw, nette kamer met bad, heerlijk! alleen iets te karig ontbijt, de keuze maar van plakjes kaas, jam en muesli en een hele slechte wifi.
    De eerste wijnproeverij in Mittelbergheim waren ze door de drukte vergeten, gelukkig konden we toch wat wijnen proeven.
    De tweede gedeelte van onze reis was gewoon super❤️??
    Gezellig hotelletje in Riquewihr met heerlijk ontbijtje twee proeverijen met fantastische wijnen waar we ook een voorraadje van hebben aangelegd.
    Ik ben erg blij dat Ik Ton tegen ben gekomen anders liep ik deze mooie ervaring en belevenis mis.
    Bedankt Martha!

• Ton

Hier even een terugkoppeling van de reis die ons (wederom) goed bevallen is.
    De overnachtingen in Riquewihr waren prima. Oud maar sfeervol pand midden in het (autoluwe, maar voor hotelgasten toch bereikbare) centrum. We hebben genoten in het aanbevolen restaurant. In Rosheim was het helemaal top. Schone en rustige kamer en de zeer vriendelijke Peggy maakten het verblijf aangenaam. Hier hebben we niet in het aanbevolen restaurant gegeten omdat dat buiten het dorp ligt en enkele kilometers lopen was.
    Maar in de hoofdstraat op 200 m lopen aten we heel erg lekker.
    Wijnproeverijen.
    De degustation was erg leuk door de sympathieke uitleg van de vrouw des huizes. Lekkere wijnen, waarbij ze de natuur helemaal hun gang laten gaan. Dat levert elk jaar weer een (net iets) anders smakende wijn op. In Mittelbergheim vond ik het een stuk zakelijker. Bovendien maken ze vrij droge wijnen, vooral Riesling), niet onze favoriet.
    Al met al hebben wij genoten. Vooral ook het volgen van de Route du Vin met vele uitbundig gebloemde dorpjes, die overigens vaak uitgestorven leken. En ook het kasteel Koeningsbourg was de moeite waard.

• Lesley En Caroline

Elzas is een hele leuk streek die we met plezier voor de eerste keer hebben bezocht en wellicht niet voor de laatste keer. De bezochte wijndomeinen waren prima en we hebben in een hele goede en gastvrije chambre d’hote overnacht in Rosheim.
    Ribeauvillè doe je te kort om na bezoek van het wijndomein het advies te geven gelijk af te reizen naar Colmar. hetgeen overigens wel een leuk oud centrum heeft. Het hotel in Riquewihr was ons te rustique. Het restaurant was daarentegen weer prima in Riquewihr.

• Herald & Yvette

Het waren weer heerlijke dagen! Alles was weer top geregeld van aankomst tot vertrek.
    Hoe doen jullie dat nu altijd? in een woord formidable!
    De eerste twee dagen. We waren de enige gasten en inderdaad het is alleen de eigenaresse die we hebben gezien en kregen bij aankomst gelijk een wijntje. Ruime kamer maar helaas geen warm water de volgende dag maar daar konden ze zelf niets aan doen. Ze verontschuldigde zich meerdere malen en de loodgieter was gelijk ter plekke, hopelijk geen storingen meer voor hun de komende tijd.
    Wijnproeverij in Audlau was echt fantastisch. 1,5 uur geproefd, de zoon Rafael trok van alles open (we waren ook de enige). Sprak heel goed Engels en dit was onze eerste kennismaking met Elzas wijn. Zeker erin houden deze wijnboer!
    Restaurant in Dambach-la-Ville is ook echt een aanrader. Het was niet druk maar wel genoten van escargottes en fondue in Elzas wijn.
    Bedankt voor 6 flessen Muscat!
    Wijnproeverij bij de wijnboer in Saint- Hippolyte was ook een verademing. Hier uitleg gekregen van zowel heer als mevrouw. Ook hier waren we de enige en wederom 1,5 uur mogen proeven. Wijnboer staat ook bekend om de witte wijn (in totaal ongeveer 50.000 flessen per jaar net als in Andlau). Riesling, Muscat, Gewurztraminer, Pinot Noir, Pinot Gris en een aantal exclusieve wijnen geproefd.
    De volgende dagen. Goed hotel, perfecte locatie alleen het bed in onze kamer was echt uit de middeleeuwen. Goed ontbijt (uitgebreid). Parking eigenlijk € 3 per nacht maar we hoefden niets te betalen van de eigenaar…vanwege de goede relatie met Cazebonne? Ander restaurant is ook weer een aanrader in dit stadje. Goede bediening, culinair en gezellig.
    Wijnproeverij in Mittelwihr. Zoon liet ons ook verschillende wijnen proeven (duurde ongeveer een uur). Heeft al 15 jaar een goede relatie met Cazebonne en ook dit wijnhuis kent lekkere wijnen. Goed adresje. In de avond gegeten in Eguisheim. We eten liever niet een hotel maar dit was erg goed, hotel zelf ziet er ook leuk (en modern) uit. Bediening en prijs kwaliteit er goed, aanrader.
    Met een aantal Elzas doosjes rijker kunnen we weer terugkijken op geweldige dagen! Ga zo door.

• Ton

We zijn zondagavond teruggekomen van de wijnreis door de Elzas.
    Compliment voor overnachtingen en wijnproeverijen.
    Wij hebben genoten van de prachtige herfstkleuren en de pitoreske wijndorpen
    omgeven door wijngaarden.
    Op naar de volgende wijnreis.

• Diny

Wij kijken met veel plezier terug op ons wijn reisje wat we via u kantoor geboekt hebben.
    Het is een prachtige streek en zeer vriendelijke mensen, vooral ons eerste bezoek in Andlau deze man ( zoon van de eigenaar ) is werkelijk zeer gastvrij.
    Saint Hippolyte is ons minder goed bevallen ze was zelf wel aanwezig maar stuurde de werkster naar ons toe om ons te vertellen wat we al wisten we hadden het idee dat we niet zo welkom waren.
    Het bezoek in Mittelwihr was gewoon een feestje zeer gezellig en een erg lieve vrouw.
    Onze overnachtingen waren goed bij het hotel zelfs voor franse begrippen een zeer goed ontbijt.
    Verder wil ik u bedanken voor de goede zorg die u besteed heeft aan onze reis.
    Volgende wijnreis wordt wel rond oktober misschien dit jaar anders volgend jaar.