Wijn- en Portreis Porto Douro

PORTO EN ZIJN SPECTACULAIRE VALLEI

Porto is de stad die zijn naam heeft gegeven aan de portwijn. Sinds eeuwen wordt portwijn hier gelagerd en van hieruit over de hele wereld geëxporteerd. In prachtige proeflokalen en winebars kun je diverse portwijnen en gewone wijnen proeven. En, zoals in elke wijnregio, is heerlijk eten nooit ver weg.
Je begint dit arrangement in de stad Porto en je maakt een uitstapje naar de Dourovallei want als je hier toch bent dan is het adembenemende landschap hier een ‘must see’.

Dag 1
Je verblijft 2 nachten in een sfeervol 4-sterren hotel in het oude centrum van Porto, gunstig en toch rustig gelegen, vlakbij de beroemde Clerigos toren. Het betreft een modern en verrassend stylish hotel, gebouwd op de restanten van een historisch theater. De kamers zijn van alle gemakken voorzien waaronder airconditioning. Prachtige monumenten en de gezellige boulevard langs de Douro “Cais de Ribeira” bevinden zich op loopafstand.
Je wordt in de middag verwacht. Nadat je je in het hotel gesetteld hebt is er ruim de tijd om de sfeer te proeven van deze atmosferische stad.
Het diner is ’s avonds in een stylish toprestaurant in een voormalig klooster. Het wordt geroemd om zijn moderne Portugese keuken en fantastische wijnkaart. Hier wordt creatief gekookt, de gerechten zijn verfijnd en licht, gebaseerd op ingrediënten uit de streek. De chef is nationaal bekend.

Dag 2
Na het ontbijt heb je een exclusieve rondleiding in het “Casa de Musica”, het inmiddels terecht wereldberoemde concerthuis in de stad. Het is ontworpen door de fameuze Nederlandse architect Rem Koolhaas. Aansluitend word je in een portlodge ontvangen waar je een privé rondleiding krijgt en een proeverij van Portwijnen.
De middag kun je lekker vrij besteden: shoppen en relaxen of misschien nog een porthuis bezoeken?
’s Avonds dineer je in een fraai restaurant in de wijk Foz, aan de monding van de Douro, vlakbij het strand van Porto. Hier tref je de moderne Portugese keuken op z’n best: de gerechten zijn verfijnd en puur bereid. De setting is sfeer- en stijlvol en het restaurant heeft een Michelin-ster.

Dag 3
Je checkt uit en gaat met je huurauto (kunnen we voor je verzorgen) naar de Dourovallei. Het maakt niet uit hoe laat je vertrekt maar hou er rekening mee dat het ongeveer 2 uur rijden is, zonder stops om van de omgeving te genieten. Aan het einde van de middag word je bij het spectaculair gelegen wijnhuis c.q. hotel verwacht. Het is een actief wijnhuis vlakbij Pinhão waar recentelijk een intiem hotel is gevestigd met een klein aantal zeer comfortabele gastenkamers. Het ligt op een heuvel en wordt omgeven door mooie tuinen en terrassen vanwaar je een spectaculair uitzicht hebt over de wijngaarden en de rivier de Douro. Je krijgt hier een prachtige rondleiding en natuurlijk proef je de rode, witte en portwijnen van hoge kwaliteit! Aansluitend volgt er een mooi diner met regionale specialiteiten, begeleid door wijnen van dit uitstekende wijnhuis.

Dag 4
Na het ontbijt, en misschien nog even relaxen, rijd je op eigen gelegenheid naar de luchthaven.

De ingrediënten:

• Twee overnachtingen in Porto in een 2-persoonskamer inclusief ontbijt
  • Eén overnachting in een 2-persoonskamer in de Dourovallei inclusief ontbijt
  • Exclusieve rondleiding “Casa de Musica”
  • Privé rondleiding porthuis in Porto
  • Drie uitgebreide diners, waarvan twee in Porto, inclusief wijn en één in Douro-wijnhuis, inclusief wijn
  • Rondleiding Douro-wijnhuis met proeverij
De prijs voor deze vierdaagse wijn- en portreis is gebaseerd op een 2-persoons kamer en bedraagt ± € 635,- per persoon als je met 2 personen bent en ± € 595,- per persoon als je met 4 personen bent

ERVARINGEN VAN ANDEREN

Deel je ervaring met ons

Geef een reactie

• Nancy

alles was top, en de prijs ook

Bedankt voor de reis uit te werken naar Porto en Dauro, we hebben er echt van genoten, super mooie locaties, lekker eten…super!!!

• Angelique

We hebben genoten!
    De vakantie begon al direct op het vliegveld… We vlogen vanaf Brussel en daar blijkt een heerlijke wijn- en tapasbar te zijn: Beaudevin. Bij deze bar kun je wijnproeven; er staat een wijnautomaat met daarin 8 witte en 8 rode wijnen welke je kunt proeven. Je koopt een tegoed en kunt dit inzetten om je glas te laten vullen met de wijn van je keuze. Dus de eerste proeverij hadden we al gehad vóór we vertrokken waren 🙂
    Aangekomen in Porto reisden we naar het hotel per metro. De aansluiting is prima en vanaf het centraal gelegen station Trinidade was het nog slechts een klein stukje lopen. Het hotel was goed te vinden en heeft een grootse uitstraling. Door alle donkere wanden en donkere gordijnen is het binnen erg donker, maar misschien komt dit ook doordat het vrijwel steeds bewolkt was? Hoe dan ook: prima ontvangst, we kregen nog een glaasje port van het huis aangeboden en hierna zijn we naar een heerlijk restaurant geweest. We werden we zeer vriendelijk ontvangen. De toelichting bij de gerechten en de wijnen was prima, de smaak was heerlijk! Van begin tot einde was het prima verzorgd!
    Op donderdag zijn we bij het Casa de Musica gestart, na het uitgebreide ontbijtbuffet mét glaasje bubbels. Terwijl wij binnen genoten van een goede uitleg en een rondleiding achter de schermen konden we een stukje repetitie van een symfonisch orkest meepikken. Een extraatje wat volgens de gids niet altijd lukt. Na de rondleiding zijn we per taxi naar de overkant van de Douro gegaan om te gaan proeven bij de portlodge. De Engelse gids stond ons al op te wachten en vertelde geanimeerd over de bereiding, bewaring en het drinken van port. Vóór de rondleiding kregen we al een glaasje en na de rondleiding stond onze tafel voor ‘privat tasting’ al klaar. Wat heerlijk als het allemaal zo goed verzorgd is!
    Na het proeven hebben we aan de oever van de Douro in de zon geluncht onder het genot van een lekker lokaal wijntje. In de middag nog een wandeling door de stad, bezoek van de Kathedraal en genieten van de uitzichten.
    ‘s Avonds weer een drankje in de bar voor we te voet naar het restaurant gaan. Ondanks dat de chef nauwelijks Engels spreekt komt hij toch een aantal malen persoonlijk aan tafel om te informeren of alles naar wens is. En opnieuw genieten we van heerlijk eten, passende geweldige wijnen en een compleet verzorgde avond. Geweldig!
    Na het ontbijt gaan we op vrijdag op weg naar de Quinta. Onderweg verlaten we even de snelweg om in Amarante te genieten van de locale specialiteiten. Helaas is het een erg regenachtige dag (vooral in de bergen) dus weinig buiten de auto geweest en helaas niet echt kunnen genieten van het uitzicht. Maar bij aankomst in de Quinta maakt de gastvrouw dat helemaal goed. Wat een leuke, lieve vrouw! Ze is attent, verzorgt een mooi verblijf met een heerlijk welkomstdrankje (we krijgen de hele fles bubbels ‘want die is nu toch open’) en is ook bij de proeverij/rondleiding en in het restaurant aanwezig om te informeren of alles naar wens is. Als we na het eten door de stromende regen terug naar het hotel moeten verzorgt ze vervoer en terug in het hotel regelt ze ook nog een nachtmutsje. Alleen al voor haar spreken we tegen elkaar uit dat deze quinta een heel goede uitvalsbasis is voor als we nog eens in de regio zijn!
    Al met al hebben we genoten van een heerlijk verblijf, met erg goed verzorgde logeeradressen, heerlijke restaurants en fijne proeverijen. Het weer werkte meer mee dan we verwachtten op basis van de weersvoorspellingen en we kunnen ons voorstellen dat het nóg meer genieten was geweest als het iets beter was geweest. Maar daar kunnen jullie geen invloed op uitoefenen 🙂
    Heel erg bedankt voor het verzorgen van deze reis!

• Toon en Jo

Hotel was mooi, luxe met uiterst vriendelijk personeel. Het restaurant op loopafstand van het hotel
    was prachtig met heerlijke gerechten en mooie wijnen uitgeserveerd door de sommelier. Echt TOP!
    De wandeling met de gids werd aangepast aan onze wensen. Hij legde alles duidelijk uit en trakteerde ons op koffie en gebak. Een groot compliment voor deze gids die ons ook nog eens begeleidde naar de
    Port-lodge. Indrukwekkend om te zien hoe groot en goed georganiseerd het was bij dit bedrijf.
    De proeverij met 3 soorten port en met een chocolaatje erbij was een beetje summier. Daarna zijn we vertrokken naar de Douro-vallei. Leuk ontvangst in het hotel, mooie kamers en schitterende tuin.
    De rondleiding was prima en de proeverij van 8 verschillende porto’s en wijnen was heerlijk en gezellig, maar goed dat we niet meer weg hoefden en daar het prima diner hebben genoten.
    De quinta die we de volgende dag hebben bezocht was geheel gemoderniseerd met ook nog oog voor het traditionele. Ze maken behalve Porto ook nog heerlijke witte en rode wijnen. Erg bekwame uitleg en uitgebreide rondleiding door vriendelijke mensen met als afsluiting de proeverij met tapas.
    Heerlijk! Onze laatste avond in Porto was weer geweldig, dit restaurant verdiende echt een Michelinster.Kortom: het waren heerlijke dagen.